zaterdag 30 oktober 2010

Verliefdheid op een stem









Ik had nooit gedacht dat het mij zou gebeuren. Dat ik zo ernstig in vervoering zou worden gebracht door alleen iemands stemgeluid. Maar ik heb het dan niet over zomaar een stem. Nee, ik heb het over het unieke zangtalent van Eva Cassidy. Vandaag is het precies 14 jaar geleden dat ze veel te jong stierf. Slechts 33 jaar is ze geworden, maar wat een erfenis liet ze achter. Als zangeres is ze na haar dood pas echt ontdekt, en sindsdien heeft ze een grote schare fans waaronder ik zeker gerekend mag worden.

Elke keer als ik een CD van haar op zet of op Youtube een filmpje kijk van een van de bekende songtitels die zij in haar geheel eigen stijl ten gehore brengt dan wordt ik overmand door allerhande emoties. Een mooi voorbeeld daarvan: "Fields of Gold". Het origineel van Sting vind ik echt een bagger nummer. Bij haar uitvoering heb ik continu een brok in mijn keel, de tranen in mijn ogen en een enorm verlangen om haar tot in de eeuwigheid te horen zingen. Heimelijk verliefd op een stemgeluid, wie had dat gedacht.

Ik ben overigens niet de enige op wie haar gezang zo'n sterk effect heeft. De vele reacties op YouTube spreken boekdelen, en ter uwer info: Eva Cassidy is voor Katie Melua de reden geweest om te gaan zingen. Ik hoop nog lang van haar stem te mogen genieten, en raad iedereen aan hetzelfde te gaan doen. Begin hierboven maar eens met haar uitvoeringen van "Autumn Leaves" en "Fields of Gold". Vooral de eenvoud is indrukwekkend. Zitten, gitaar even stemmen en dan gewoon alle gevoel in de zang leggen.

Ondanks dat ik verder niets van deze dame weet, zal ik vandaag toch een gevoel hebben dat ik haar mis. Dat moet u als lezer mij maar even vergeven.

Geen opmerkingen: