zondag 7 november 2010

De waarde van een goed gesprek


Soms leer je schijnbaar alledaagse zaken opnieuw op hun waarde te schatten. Dat kan van alles zijn: Een huisdier dat even lekker tegen je aan kruipt, dat ene speciale biertje dat je al jaren niet meer had gedronken, een knuffel van je ouders die nog steeds trots op je zijn. Ik heb ze allemaal recentelijk nog meegemaakt en ik heb er oprecht van genoten. Datgene dat ik de laatste maanden echt weer op waarde ben gaan schatten is echter het goede gesprek. Gesprekken over alledaagse dingen heb ik wel vaak genoeg. Een echt diepgaand gesprek waarbij onderwerpen de revue passeren waar je lang niet altijd zo open over praat, dat komt heel wat minder vaak voor.

De afgelopen paar weken heb ik meerdere van die gesprekken gehad. Met familie, vrienden en zelfs collega's. Veel van die gesprekken kwamen precies op tijd. In mijn werk bij de klanten kan ik de laatste tijd mijn ei wat minder goed kwijt, en dan beginnen de gedachten in mijn hoofd weer een grote chaos te vormen. Tijdens zo'n goed gesprek voel ik dat daar binnen ineens structuur ontstaat. Minder relevante zaken worden geparkeerd. Losse gedachten over dezelfde zaken worden gegroepeerd en waar nodig aan elkaar gekoppeld. En waardevolle informatie van buitenaf wordt van binnen omgevormd tot enorme hoeveelheden aan inspiratie om met al die gestructureerde gedachten iets nuttigs te gaan doen. Een soort defrag.exe voor mijn hersenen zeg maar, maar dan een versie die wel goed werkt.

Ik kan het iedereen dus van harte aanbevelen. Als je afspreekt met vrienden, houd het groepje dan klein. Ga vervolgens niet met ze praten, maar ga een gesprek met ze aan. Durf zelf dingen te zeggen, maar durf vooral naar de ander te luisteren. Want zonder goed luisteren mis je de nuttige info van buitenaf en zal nooit nieuwe inspiratie in je hoofd ontstaan. Ik heb al een paar dagen hele mooie gedachten die er om schreeuwen te worden bevrijd. Om dat te kunnen moest ik wel eerst even de weg vrij maken, en daarvoor heb ik gelukkig deze blog.

Of al dat moois ook voor anderen mooi zal zijn? Ik heb geen idee. De toekomst zal het leren. Wat ik hoop is dat anderen de informatie tot zich zullen laten komen, en dat die informatie weer nieuwe inspiratie zal geven. Zo kunnen we elkaar blijven prikkelen tot hele mooie prestaties.

Geen opmerkingen: