zondag 21 november 2010

Vitaliteit door actieve ontspanning



Het was een beetje een op- en neergaande curve de laatste tijd waar het gaat om mijn lichamelijke conditie. Blaakte ik een tijd geleden nog van de energie, de afgelopen weken had ik toch moeite om mezelf te motiveren überhaubt iets te ondernemen. Ik voelde me ineens toch weer die man die snel ouder aan het worden is, en dat gevoel bevalt me echt helemaal niets. Natuurlijk zal ook ik niet aan de ouderdom ontkomen. Ik merk nu al dat ik mijn uurtjes slaap veel harder nodig heb dan vroeger, en dat ik veel gemakkelijker vetreserves opsla. Maar vitaliteit heeft in mijn ogen helemaal niet zoveel te maken met het bestrijden van de onvermijdelijke lichamelijke aftakeling. Het is veel meer een kwestie van een gezonde geest. "Mens sana in corpore sano" zeg maar.

De laatste weken liet ik dat toch weer een beetje versloffen. Ik was precies die couch potato aan het worden waar ik zelf zo een hekel aan heb. Gelukkig gaat het recentelijk weer een stuk beter. Het gaat er om dat je de aanmaak van stresshormoon weet te onderdrukken door jezelf heel bewust in een ontspannen situatie te positioneren. Of dat nu een korte maar krachtige powertraining is of het brengen van een currywurst naar de chefkok van een lokaal restaurant maakt eigenlijk niet uit. Al is dat laatste eerder "Mens sana in corpore sicco" natuurlijk.

En naast de ontspanning is een wat gezonder voedingspatroon natuurlijk ook heel belangrijk. Ik denk dat de meeste mensen de invloed van voeding op je dagelijkse prestaties nog steeds schromelijk onderschatten. In de docu "Supersize me" kwam dat duidelijk naar voren, maar het werkt natuurlijk ook de andere kant op.

Na twee weken weer verstandig doen voel ik me vandaag vitaler en actiever dan ik me in tijden gevoeld heb. En dat betekent weer dat ik de horeca-uitspattingen tussendoor weer beter aan kan. Een klassieke win-win situatie dus, zeker als je tijdens het stappen zo af en toe ook kunt genieten van een goed gesprek. En zo probeer ik alle positieve zaken in mijn leven zo mooi mogelijk te combineren zodat ik me weer jong en vitaal kan voelen. Ik ben benieuwd wanneer ik weer eens 28 wordt geschat :)

Geen opmerkingen: