zondag 19 april 2015

The Scarf

 
A chilly evening in spring
His neck kept warm
By the scarf she lended him
 
The traces of her perfume
Gently caressing his senses
 
The scent of the dance he so loves
Closing his eyes
His mind starts to wander
 
How he has matured as a dancer
Used to think tango was just love
 
Now knowing it's so much more
His heart rejoices
The poetry of friendship
 
True honest love from person to person
Without fear, without judgement
Jealousy ceases to exist
 
A pure personality
A humble smile invites
Will you join my journey?
 
Dreams and reality
Hug one another
And walk in harmony
 
Providing shelter
But the door never closed
Freedom to fly out
Into clouds of happiness
 
This greatest gift of all
Expressed with movements
In close embrace
 
Caring and giving warmth
Just like the scarf is doing
Close comfort without strangling
 
He opens his eyes
Watching those so dear to him
He quietly mumbles
 
I love being a tanguero

vrijdag 14 november 2014

De redding van mijn Tango



Sommigen van jullie weten dit al van me. Voor anderen komt dit misschien als een verrassing. In het voorjaar van 2013 was ik bijna gestopt met het dansen van Tango. Bijna.

Ik. Die man die jullie tot vervelens toe lastig valt met zijn enorme liefde voor de Argentijnse tango. Veelal in de vorm van facebook posts met tangodansers en -orkesten die mijn hart sneller doen kloppen. Nog nooit in mijn leven kwam ik in aanraking met een fenomeen dat me dermate heftig aangreep en nooit meer los zal laten. Zo heftig dat ik regelmatig bij mezelf denk: "Hoe kan dat nou eigenlijk? Wat is het aan Tango dat mijn hart zo vult met gevoelens van geluk?"

Dat ik de muziek heel mooi vind is daar een onderdeel van. Dat ik graag naar mooie dansers kijk heeft de liefde voor tango ook zeer versterkt. Maar vooral had ik anderhalf jaar geleden die redding zo enorm nodig. Ik zat op dat moment in mijn grootste Tango-dip ooit. Vol van frustratie dat ik dat vloeiende in al haar liefdevolle zachtheid die deze dans zo verdient maar niet tot uiting kon brengen. Harken was het vaak. Nadenken en harken. Ik had inmiddels voor het eerst in mijn leven een tangovakantie geboekt. Een week lang aan de Costa Brava 2 maal per dag les van het danspaar dat in bovenstaande video te bewonderen is, en elke avond een salon om te oefenen of te ontspannen. Bij mij was die ontspanning echter ver te zoeken. Sterker nog: de eerste avond daar voelde het dansen slechter dan ooit. Het liefst wilde ik mijn ticket omboeken om nog de volgende dag direct terug naar huis te vliegen en nooit meer een dansvloer te betreden.

De volgende ochtend was het begin van een transformatie waar ik de docenten van die week nog steeds dankbaar voor ben. In de eerste les gingen ze compleet terug naar de essentiele basis van wat dansen (en natuurlijk bewegen) eigenlijk inhoudt. Elke beweging, elke pas, elke draai begint met een intentie. Een intentie bedoeld voor beiden. Hij nodigt uit, zij gaat erin mee, en daarna maken zij samen de beweging af. De overtuiging waarmee zij dit brachten had tot gevolg dat mijn lijf en mijn geest zich beide acuut naar een totale status van rust transformeerden die de rest van die week niet meer is veranderd. De enorme rust en toewijding waarmee zij hun kennis en ervaring op mij hebben overgedragen, en de geweldige beleving om met de dame uit bovenstaande video te mogen dansen, zorgen er zelfs nu ik dit schrijf nog voor dat ik af en toe een traantje moet wegpinken. Een hele week les, in alleen maar basis. "Omdat Tango niet gaat om show. Het is een dans van het volk, en het belangrijkste daarbij is dat beide danspartners zich comfortabel kunnen voelen.", aldus dit docentenkoppel.

Voor mij was dit niet alleen het begin van de juiste attitude in het dansen, maar ook in het sociale aspect. Ik heb het dan niet zozeer over de vriendelijke omgang binnen de tangogemeenschap, maar veel meer over een diepliggend sociaal aspect in de dans zelf. Dansen is sociale omgang in een van haar meest basale vormen die in close embrace een intiem hoogtepunt lijkt te bereiken. Een hoogtepunt dat ik dankzij Sabrina en Ruben, maar ook dankzij de docenten met wie ik daarna tangovakanties heb geboekt prachtig intens heb mogen beleven (Maestro's, jullie weten wie ik bedoel).

Voor mij is dat iets heel bijzonders. Ik als verlegen nerd moet erkennen dat sociale omgang nu niet mijn grootste talent is. En dan druk ik het nog heel voorzichtig uit. Ik ben over het algemeen het liefst lekker alleen met mijn gedachten, en voordat ik met dans in aanraking kwam was dat eigenlijk ook hoe mijn leven altijd was. De eenzame denker, geïsoleerd van de wereld om hem heen. Ook in mijn ballroom tijd was dat grotendeels nog zo. Ik kon al dansend wel mijn dingetje doen, en heel veel van mezelf in de dans leggen. Maar tango heeft me na die bewuste vakantie als danser echt compleet gemaakt. Nooit eerder moest ik zo intens met een andere persoon samensmelten in het spel van leiden en volgen. Nooit eerder moest ik mijn muzikale gevoel zo intiem met iemand delen. Mijn hart volledig openstellen voor die ander. Nog steeds heb ik daar vaak moeite mee.

Het mooie is dat ik hierdoor heb geleerd ook buiten het dansen mijn hart voor anderen open te stellen. Geheel belangeloos aardig voor anderen kunnen zijn. Echt een heerlijk gevoel is dat. En ik heb daar echt een hele hoop voor teruggekregen. Zonder dat dat hoefde. Ik moet daarbij steeds vaker denken aan een van mijn favoriete TV series van de afgelopen tijd: "Derek", gemaakt door Ricky Gervais. De hoofdpersoon Derek Noakes is altijd vriendelijk, behulpzaam en volledig onzelfzuchtig. Tango heeft mij ook een beetje die eigenschappen gegeven, en dat betekent meer voor mij dan alle andere aspecten. Ik kan gelukkig zijn door anderen een beetje geluk te geven. Een gift zonder bijbedoelingen, recht uit mijn hart. Dankzij tango streef ik ernaar dat niet alleen in het dansen te kunnen, maar mijn hele leven volgens die ene basale grondregel te leven die ook Derek Noakes altijd hanteert:

Kindness


is


Magic

zondag 2 november 2014

Een sprong in het diepe


Een paar maanden geleden maakte ik mijn eerste schilderij.

Waarom? zal men zich afvragen. Vanwege mijn talent op dat gebied? Neen zeker niet. Het prachtige talent dat mijn moeder op dat gebied heeft is aan mij niet doorgegeven. Ik had het ook helemaal niet in de planning om te doen. Het kwam me aanwaaien door een telefoontje van mijn tangopartner Andy. Een artistieke dame die met haar vaste kunstgroepje een soort van vrije-kunst-zaterdag organiseerde. En iedereen mocht iemand uitnodigen. Omdat ze wist dat mijn moeder prachtige schilderijen maakt en ikzelf een liefhebber van kunst ben, was ik voor haar een goede kandidaat om uit te nodigen.

En daar stond ik dan. Tussen allerlei materialen waarvan ik niet eens wist wat het allemaal was. En toch wist ik precies wat ik wilde doen. Een schilderij zou het worden, en in mijn hoofd had het beeld zich al lang gevormd. Het uiteindelijke resultaat is wel wat anders dan het originele idee. Maar de gedachte is nog steeds hetzelfde. Door mijn gebrek aan talent is het er niet helemaal goed uitgekomen, maar wat het moet voorstellen is een wezen dat buiten de normale wereld staat dat voor het eerst in zijn leven een bloem ziet.

Dat was het thema dat ik vrijwel meteen in mijn hoofd had. Hoe iets kleins in alle eenvoud het leven van de meest verstotene, de meest eenzame, zichzelf het meest lelijk vindende wezens voor even heel bijzonder kan maken. Ik weet dat dat misschien niet al te positief klinkt. Als ik zo'n beeld in mijn hoofd heb zal dat immers wel ergens vandaan komen. Zo erg is het gelukkig niet. Ik weet zeker dat iedereen zichzelf wel eens dat eenzame verstoten wezen voelt. Zo'n dag dat de hele wereld tegen je lijkt te zijn. Tegen die mensen zou ik willen zeggen: Wees niet bang voor dat gevoel. "Ik voel mezelf eenzaam en onbegrepen" is gewoon een negatieve formulering van "Ik ben een individu met een onderscheiden eigen persoonlijkheid". Ga vervolgens in jezelf op zoek naar je eigen mooie bloem die jou, en jou alleen, voor even een heel bijzonder momentje van geluk zal bezorgen. Zoek die bloem, en probeer hem vanuit je innerste naar buiten te laten groeien. Geef expressie aan je eigen ik. Aan je eigen geluk.

Ik doe dat door het dansen van die prachtige dans. De Argentijnse tango. En waar het dansen niet helpt, schrijf ik de dingen heerlijk van me af. Sommige van die verhalen (zoals deze) publiceer ik op mijn blog. En soms spring ik gewoon eens in het diepe en laat me verrassen in een vorm van persoonlijke expressie die ik nog nooit eerder heb geprobeerd.

Een paar maanden geleden maakte ik mijn eerste schilderij.

dinsdag 22 april 2014

Ode aan de bandoneon


Duizenden mijlen heb je afgelegd
Je reis begon
Met het verlaten van je kerk

De veiligheid
Van je vertrouwde omgeving
Ontnomen voor altijd

Overgeleverd aan ruwe mannen
Dagelijks gebruikt voor hun vermaak

Welk een prachtig effect had jij op hen
Een vonk in hun harten door jouw rauw gezang
Geboorte van een nieuwe cultuur

Wilde jongens schonk jij volwassenheid
Om bespeeld te worden
Met de liefde die je verdient

Liefde die je mij nu laat voelen
Terwijl je diep ademend
Voor even mijn lasten draagt

De vingers van jouw bespeler
Gepijnigd
In dienst van mijn dans

Verdriet, liefde, schoonheid
Geuit in jouw basale zuchten
Van muzikaliteit

Gevolgd in eenheid
Met mijn passionele dansen
Vreugde en verdriet komen samen

Vreugde dat ik dankzij jou
Een kan zijn met mijn gevoelens

Verdriet omdat ik me bewust ben
Van jouw toestand

Oud en vaak versleten
Onvermijdelijke tand des tijds
Zonder nieuwe generatie om jou op te volgen

Al vele operaties moest je ondergaan
Gevecht tegen veroudering
Waarin uiteindelijk slechts verliezers bestaan

Intens genietend
Met jouw krakende adem in mijn hart
Huil ik zachtjes met je mee

In het harde besef
dat niet alleen ik
maar ook jij

Eens voor altijd gestorven zult zijn

The song that started it all


Iedereen kent dat wel. Zo'n moment in je leven dat je iets nieuws ontdekt dat je daarna nooit meer los zal laten. Die ontdekking komt soms door het volbrengen van een zoektocht, soms bij toeval door een boek dat je leest of een lied dat je toevallig ter ore komt. Mijn enorme liefde voor Tango begon zo halverwege de jaren negentig met het starten van een zoektocht die al snel leidde tot dat ene lied dat alles in een stroomversnelling bracht.

In 1989 werd ik door mijn ouders naar dansles gestuurd. Eigenlijk zouden we (mijn broer en ik) al een jaar eerder gaan, maar toen waren we te laat met inschrijven. Er waren al 3 lessen geweest maar dat was volgens de dansschool geen probleem. Ik keek mijn vader toen echter aan met mijn zeer overtuigende puppy dog eyes en sprak: "Nou papa, ik ben wel bang dat ik dan met een achterstand begin die ik niet meer in kan halen. En dan voel ik me alleen maar ongelukkig". In die tijd werkte dat trucje nog zo af en toe, en een jaar uitstel was geboren. Maar dit jaar was het zover, of we wilden of niet. "Desnoods bind ik een stuk touw achter de auto en sleep je naar die dansschool toe!", waren vaders wat weinig subtiele doch zeer overtuigende woorden. Ik kon slechts berusten in het feit dat ik een jaartje door de zure appel heen moest bijten om daarna voor altijd van het gezeur af te zijn.

Hoe anders waren mijn gedachten na de eerste les. Vanaf de eerste pas voelde ik dat ik het heerlijk vond om te bewegen op muziek. Halverwege het lesseizoen wist ik één ding zeker: Ik ga door met dansen tot aan mijn dood. Doorgaan deed ik. Mijn brons afgedanst. De figuren niet in de volgorde hoe ik ze had geleerd maar meer zelf aan elkaar geplakt omdat dat op dat moment beter voelde. Dood nerveus vroeg ik aan mijn dansleraar Wim of mijn cijfers daardoor lager zouden worden. Hij antwoordde met slechts een glimlach. Ik snapte toen nog niet waarom. Zilver volgde, goud, goudster. En dan bij de inschrijving voor het volgende seizoen trots kunnen vertellen dat je voor de cursus "Topklasse" gaat. Topklasse. Die paren waar ik in mijn eerste jaar zo vol bewondering naar keek, met in mijn gedachten: "Wauw wat mooi, dat leer ik nooit!".

Dat lesjaar was het jaar dat mijn zoektocht begon. Ik leerde nu Engelse Wals, Tango, Slow Foxtrot, Weense Wals en Quickstep. Cha-cha, Rhumba, Paso Doble, Samba en Jive. Ik schrijf de dansnamen overigens met een hoofdletter omdat ik dansen goddelijk vind. Dat u het even weet. Maar ik kende de muziek alleen maar van de dans-CD's die speciaal voor de dansscholen werden samengesteld. Aan elke dans lag een origineel ten grondslag, en ik wilde weten waar al die dansen vandaan kwamen. Vooral de Tango intrigeerde me. Het geluid van de bandoneon (voor zover die op de gemiddelde dans-CD gebruikt werd) ging op een of andere manier bij mij recht mijn hart in. Ik wilde meer weten over deze muziek. Geen idee hebbende hoe ik deze zoektocht aan moest vangen ben ik gewoon de lokale platenzaak binnengelopen, en in de bak met "wereldmuziek" gaan snuffelen. Ineens zag ik een Tango CD voor slechts 10 gulden. Voor zo'n bedrag kon het in elk geval nooit een miskoop zijn. En het plaatje op de hoes vond ik best mooi. 2 Absolute kul-argumenten natuurlijk, maar op een of andere manier was dat de CD die ik wilde kopen. Niet eens geluisterd in de winkel, maar gewoon meteen mee naar huis.

Daar ging ik er eens goed voor zitten. Op de stoel, naast mijn Hi-fi set. De Sennheiser op mijn oren, en in mijn hoofd vol Oosterse wijsheid een gedachte van: "Nou, zal mijn benieuw‘n". Toen gebeurde het. Vanaf de eerste noot werd ik gegrepen zoals muziek me nooit eerder gegrepen had. Geen idee hoe vaak ik die CD heb afgeluisterd in de weken die volgden, maar ik kon er geen genoeg van krijgen. Vooral track 7, die in de YouTube film bovenaan deze post te beluisteren is kwam bij me binnen op een manier die me nog nooit eerder was overkomen. De rauwe stem van Roberto Goyeneche, de klank van de bandoneon die mij deed beseffen dat ook in verdriet schoonheid verborgen zit (maar daar kom ik in een latere blog op terug), maar vooral ook de afwisseling in ritmisch en melodieus gespeelde frasen. Mijn liefde voor Tango was geboren!

Inmiddels zijn we jaren verder. Mijn ballroom carrière is al 12 jaar geleden afgesloten. Mijn Tango carrière is nu nog maar net onderweg. Inmiddels heeft mijn muzikale reis in de wereld die Tango heet mij al op heel veel nieuwe plekken gebracht die ik zo'n 3 jaar geleden nog helemaal niet kende. Ik heb zoveel prachtige stukken mogen beluisteren. Er op mogen dansen. Stukken waarbij ik elke keer weer een traan over mijn wang voel rollen als ik er in mijn eentje naar luister. Mijn "Song that started it all" zal het waarschijnlijk in geen enkel top 10 lijstje meer halen. Maar toch, zo af en toe, laat ik het keihard door de speakers van mijn C30 klinken als ik onderweg ben naar mijn volgende afspraak. Uit pure nostalgie.

Als herinnering aan mijn leven tot nu toe. Vol van impulsieve besluiten. Soms goede, maar meestal verkeerde. Maar allemaal besluiten die me hebben gevormd tot de persoon en danser die ik nu ben. En bovenal met het besef dat die ene CD aankoop een impulsief besluit is geweest dat me meer geluk heeft gebracht dan ik ooit had durven dromen.

maandag 14 april 2014

Gastgedicht: TANGO (Das Original auf Deutsch)


TANGO

Erst einen Schritt
aufeinander zu
dann ein Blick
auf die angebotene Hand
ich lege meine
in die deine
und umarme dich
(mit dem anderen Arm)

Zwei Körper
verschmelzen zu einem
und wiegen sich fort
in einen Traum
aus Wohlgefallen und
Sehnsucht
nach mehr und mehr und mehr

So lass ich mich tragen
von dir
und schließe die Augen
sauge dich auf mit meinen Sinnen
bis ich schlaftrunken
wieder aufwache
und hoffe, es möge nie
aufhören ... 



Tekst: Andy Brincker 7/99

Artwork: Andy Brincker 4/14

Gastgedicht: TANGO


TANGO

Eerst een pas
naar elkaar toe
dan een blik
naar de aangeboden hand
ik plaats de mijne
in de jouwe
en omarm je
(met de andere arm)

Twee lichamen
versmelten tot één
en deinen voort
in een droom
van welbehagen en
verlangen
naar meer en meer en meer

Zo laat ik mij dragen
door jou
en sluit mijn ogen
zuig je in me op met al mijn zinnen
tot ik slaapdronken
weer ontwaak
en hoop dat het nooit moge
eindigen ... 



Tekst: Andy Brincker 7/99

Artwork: Andy Brincker 4/14

donderdag 27 maart 2014

Abrazo (auf Deutsch)


Tanguera,

Du schönes Wesen
Wunderbar strahlend
Von der Sonne beneidet

In meinem Gesicht
Steigende Röte

Ertrinkend in deine Augen
Wage ich den Sprung
Dich zu verführen

Du und ich
Wir sind
Nur kurz zusammen

Üppiger Duft voller Versuchung
Ein Feld voller Blumen blüht auf in meiner Seele

Mein Herz auf deines gerichtet
Musikalische Einheit schmiedend

Unsere Arme wie warme Schleifen
Aus Geborgenheit

Intensives Traumerlebnis
Immer höher schwebend

Unsere Füße schreiben
In den Wolken
Eine Liebesgeschichte

Melodiöse Zärtlichkeit
In der wir zusammen
Für einen kurzen Augenblick
sterben können

Zusammen in Freiheit
Erlöst von allem

Du und ich
Wir sind


Abrazo

zondag 16 maart 2014

Abrazo


Tanguera,

Jij wezen van schoonheid
Prachtig stralend
Afgunst van de Zon

Op mijn gezicht
Warme golven van rood

Verdrinkend in je ogen
Waag ik de sprong
Jou te bekoren

Jij en ik
Wij zijn
Voor heel even samen

Weelderige geur vol van verleiding
Een veld vol bloemen bloeit op in mijn ziel

Mijn hart gericht op dat van jou
Muzikale eenheid smedend

Onze armen als warme linten
Van geborgenheid

Intense droombeleving
Steeds hoger zwevend

Onze voeten schrijven
In de wolken
Een liefdesverhaal

Melodieuze tederheid
Waarin wij samen
voor heel even
kunnen sterven

Samen in vrijheid
Verlost van alles

Jij en ik
Wij zijn

Abrazo

zondag 23 februari 2014

Maestro Confucius: Over tango, ambitie en heimelijke liefde



"De Drie Legers kunnen van hun bevelvoerder beroofd worden, maar zelfs een gewoon mens kan je niet van zijn levensdoel beroven" (Analecten, IX).

Confucius sprak vaak met zijn leerlingen over ambitie, en een passage uit de analecten waar ik dankzij Yu Dan's boek "Confucius voor elke dag" op geattendeerd werd speelt de laatste dagen steeds weer door mijn hoofd. Ik probeer me voor te stellen hoe dat gesprek was verlopen als Confucius een tango maestro was geweest, in gesprek met zijn 3 beste dansers.

Uiteraard heeft Confucius de tango nooit gekend, en is onderstaand gesprek geheel fictief en slechts gebaseerd wat zich in mijn hoofd afspeelt als de twee zaken in mijn leven die mij het meest inspireren in mijn gedachten samen komen. Ik wil het u als lezer echter niet onthouden.

Na een intensieve les zitten maestro Confucius en zijn drie beste leerlingen op de dansvloer nog wat na te praten. De meester begint tot hen te spreken: "Ik als oude tanguero wordt langzaam vergeten in dit oude China. Het is aan jullie om mijn erfenis, de tango in al haar schoonheid, door te geven aan deze wereld. Stel dat er iemand was die jullie ambities op het gebied van tango volledig zou begrijpen en jullie in staat zou stellen deze ambitie waar te maken, wat zouden jullie dan doen?"

De meest fanatieke leerling van het stel, Lah Moon, springt meteen op om als eerste antwoord te geven: "Geef mij de grootste en mooiste danszaal met de drukst bezochte salon, en ik zal mijn publiek versteld doen staan. Alle maestro's uit de weide omgeving zullen vol verwachting klaar zitten tot ik binnenkom. Wanneer ik in de salon arriveer zal iedereen opspringen om me enthousiast te begroeten. Buiten kijken mensen door het raam naar binnen om een glimp van mij op te vangen. De muziek zal starten en ik zal de dame de ik voor deze demonstratie gekozen heb dingen laten dansen die ze nooit eerder heeft gedanst. Ik zal haar been bij elke gancho dieper laten inhaken dan ooit tevoren. Elke voleo, elke volcada zal het publiek versteld doen staan. Het publiek zal mij bedanken met een staande ovatie, en weten dat ze zojuist de beste danser van het oude China hebben gezien."

Hoopvol kijkt Lah Moon de meester aan in afwachting van een antwoord. De meester zwijgt echter, en glimlacht alleen kort. Hij richt zich meteen tot de volgende leerling: "En jij, Yu Ahn, wat zou jij doen?"

Yu Ahn denkt even na, en zegt dan: "Ik zou willen dat meer mensen zo konden dansen als ik. Geef mij een danszaal met voldoende ruimte voor een grote groep leerlingen. Mooi hoeft de zaal niet te zijn, zolang er maar een dansvloer ligt en er gelegenheid is dansbare muziek te produceren. Laat mij vervolgens groepen dansers opleiden. Laat mij op de salons met hen allemaal dansen zodat ik hen ook daar van de nodige tips kan voorzien om van hen steeds betere dansers te maken. Laat mijn leerlingen vervolgens het land intrekken om de erfenis van tango verder uit te dragen. Wanneer ik zelf oud en versleten ben zullen mensen overal met eerbied over mij spreken als de maestro die in dit land de tango heeft gered van de ondergang."

Ook nu blijft de meester glimlachend zwijgen. Hij heeft één leerling nog niet gehoord. Al die tijd zat leerling Mai Ahn Oh wat op zichzelf. Af en toe de ogen gesloten, zachtjes een melodie neuriënd die duidelijk herkenbaar is als afkomstig van de grote componist Djih Sah Lih. "En jij, Mai Ahn Oh, heb jij al een ambitie die je ten uitvoer wilt brengen?". Mai Ahn Oh  neuriet nog even de laatste akkoorden af, en zegt dan tegen de meester: "Mijn ambitie is al tijden onderdeel van mijn ik, maar is wel wat anders dan die van je andere leerlingen. Weet je zeker dat je de mijne wilt weten?"

De meester geeft aan dat hij dit zelfs heel graag wil weten, en Mai Ahn Oh begint te spreken: "Mijn ambitie speelt zich niet af in een danszaal, en heeft ook niets met grootsheid van doen. Mijn ambitie is dat ik ooit, op een hele gewone lentedag, genietend van de zon door de straten zal wandelen. Plotseling hoor ik in de verste de meest prachtige tango muziek. Ik zie dat deze muziek door enkele muzikanten op straat wordt gespeeld. Hun publiek bestaat uit slechts één persoon. Ik herken haar direct. Het is die adembenemend mooie, gracieuze, artistieke en liefdevolle dame met wie ik zo graag dans. Wat zij niet weet is dat ik heimelijk een diepe liefde voor haar koester. Ik weet zeker dat ik het haar ook bij deze gelegenheid niet zal durven vertellen. Ik blijf op een afstandje naar haar kijken. Hoe ze daar staat te genieten van wat de muziek in haar losmaakt. Dan ga ik naar haar toe, en vraag haar nederig ten dans. In volle tederheid neem ik haar mee op een prachtige muzikale reis. De meeste omstanders lopen door zonder ons een blik waardig te gunnen. Sommigen blijven even kijken. Een enkeling danst even met ons mee. Het publiek is echter niet belangrijk. Iedereen mag met het moment doen wat hij of zij zelf wil, net zoals ik het moment beleef zoals ik mijn hele leven al ambieer. De muziek stopt en ik bedank haar voor de fijne dans. Ik kan dan met een goed gevoel gaan slapen, wetende dat ik de grootste ambitie van mijn leven zojuist waar heb gemaakt: Ik heb het leven van de vrouw die ik liefheb voor even net dat beetje mooier gemaakt."

De meester slaakt een zucht van verlichting, en bedankt zijn leerlingen voor de tijd en voor de antwoorden. Ook hij kan vannacht met een goed gevoel gaan slapen, want één van zijn leerlingen zal zijn erfenis voortzetten op exact de manier zoals hij het altijd gewild heeft.

Met welk van de drie leerlingen ik mezelf het meest identificeer? Iedereen die mij  een beetje kent weet het antwoord op die vraag wel denk ik.

zondag 12 januari 2014

Waarom ik van traditionele tango houd.


"Deze muziek is niet echt jouw ding he? Ik kan het aan je voelen", zegt de dame waarmee ik dans plotseling. En ik moet haar gelijk geven. De muziek die klinkt is een blokje neo- en non-tango, speciaal voor de bezoekers van de salon die daar van houden. Ikzelf heb daar helemaal niets mee, en ik voel er dan ook niets bij. Wat tango betreft ben ik erg conservatief. Ik dans het liefst op de orkesten uit de jaren 20, 30, 40 en 50. "Maar waarom dan toch?", zal menigeen zich afvragen. Waarom geeft een (relatief) jonge vent als ik de voorkeur aan de soms krakende oude opnames boven de muziek uit een tijd die hij zelf wel bewust heeft meegemaakt? Het antwoord is verbazend simpel. Ik ben een gevoelsdanser, en bij de traditionele orkesten voel ik me als die man die ik bij het horen van die muziek voor me zie.

In het dagelijks leven stelt deze man weinig voor. Zijn leven bestaat uit hard en zwaar werk. Zonder aanzien. Zonder macht. De  hele wereld lijkt op hem neer te kijken als hij tot zijn enkels in de modder zonder hulp de ene na de andere zware last moet dragen. Hij was naar Zuid-Amerika gekomen op zoek naar wat geluk, maar dat gaat hij in zijn werkzame leven zeker niet vinden. Maar toch gaat hij door. Hij put een enorme kracht uit het feit dat aan het einde van de week zijn mooie moment gaat komen.

De hele week keek hij er naar uit. Zijn beste pak, dat hij 2e hands heeft kunnen kopen van het kleine beetje geld dat hij bij elkaar heeft kunnen sprokkelen, kan eindelijk weer met trots gedragen worden. 3 keer sloeg hij een maaltijd over deze week, zodat hij net genoeg geld bij elkaar had om die ene oude hoed te kopen die zijn outfit net dat beetje extra zal geven. Trots als een pauw komt hij de salon binnenlopen die avond. Zijn avond is fantastisch als altijd. De ene na de andere prachtige dame vlijt zich in zijn armen, en is zolang de muziek duurt voor een paar minuten zijn geliefde. Met alle tederheid die hij in zich heeft wordt hij één met haar, en geeft hij bewegend op de muziek uiting aan het allermooiste gevoel dat mensen voor elkaar kunnen hebben.

Van die man die in het dagelijkse leven geen geluk kan vinden is niets meer over. Zijn innerlijke Juan is naar buiten getreden en voor heel even is hij de koning van de wereld. Wanneer de salon is afgelopen en hij moe maar voldaan zijn bed opzoekt, klinken de prachtige tonen van het orkest nog urenlang na in zijn hart. Zijn ogen sluitend weet hij het: Ik ben tanguero, en niets of niemand kan me dat ooit afnemen.

Of het in die tijd echt zo is geweest kan ik niet zeggen. Ik was in die tijd nog niet geboren, en in Buenos Aires ben ik (nog) nooit geweest. Een oude Argentijn die deze tekst lees zal zich er wellicht helemaal niet in herkennen. Maar dat vind ik niet erg. Het gaat erom wat je er bij voelt. Ik ben natuurlijk ook niet hetzelfde als deze man. Ik ben zeer gelukkig met mijn werk, en heb financieel echt helemaal niets te klagen. Maar ook ik voel een sterk verschil in geluksbeleving tussen mijn dagelijkse leven en de momenten waarop ik dans.

Ik, bijna 40 jaar. Nog steeds het niveau van verlegen jongetje niet ontstegen. Nog altijd angstig om een leuke dame te benaderen. Maar gisteren voelde ook ik me weer even king of the world op de dansvloer. Prachtig wanneer een dame aangeeft het erg prettig te vinden om met mij te dansen. Dames die aan het einde van de avond vast een dans willen reserveren voor de volgende salon.

Een van de tanguera's vatte het erg mooi samen: "Je bent wel alleen, maar je bent niet eenzaam". En zo is het. Met zo'n geweldige groep dansers om je heen moet je jezelf gelukkig prijzen dat je er deel van uitmaakt. Dat is ook precies wat tango zo mooi maakt. Voor mij voelt het zelfs meer dan alleen mooi. Voor mij is tango een primaire levensbehoefte geworden: Dankzij tango kan ik de liefde voelen die ik in mijn echte leven nog zo mis.

zaterdag 19 mei 2012

Een terugblik op dansend geluk


Na een blik op de kalender besefte ik vandaag plots iets bijzonders. Het is eind mei 2012, en dat betekent dat ik dit weekend exact 10 jaar geleden mijn carrière in het ballroomdansen beëindigde. 10 jaar! Man o man wat is die tijd toch snel gegaan. 13 Seizoenen duurde deze prachtige tijd. En dan te bedenken dat ik voor ik begon niets van dansen moest weten. Maar na de allereerste les was ik gelijk verkocht. Niks geen stijve stomme stoffige bejaarden. Nee, gewoon allemaal heel aardige jonge mensen. Ik weet nog goed hoe ik bij mijn eerste bezoek aan de zaterdagse dansavond met open mond naar de topklasse paren van toen zat te kijken. Vol bewondering, en met de overtuiging dat ik het nooit zo ver zou schoppen.

Nu kan ik licht grijnzend op die zaken terugkijken. Na de eerste regionale wedstrijden en de eerste prijzen die ik daar won werd de hunkering naar danskwaliteit steeds groter. Vele les- en trainingsuren per week, en uiteindelijk best aardige succesjes op landelijk niveau. Uiteraard vol trots in prachtige danskleding. En elk jaar gewoon met het afdansen meedoen. Om ook binnen de dansschool bij een speciale gelegenheid een paar mooie dansen neer te zetten. Voor eigen publiek. Niet voor de prijzen, maar gewoon om mensen te laten genieten. En dat brengt me meteen bij het antwoord op de vraag die je jezelf bij dit soort terugblikken altijd moet stellen: Wat was nou het mooiste moment in die 13 jaren? Normaal zou iemand heel veel moeite hebben met kiezen, maar voor mij is het antwoord simpel: Die ene paso doble. Zelfs nu terwijl ik dit schrijf lopen de rillingen nog over mijn rug. En dan te bedenken dat het eigenlijk gewoon een  haastig in elkaar geflanst dansje was.

Het begon enkele weken voor het afdansen. In onze wedstrijdklasse werd geen paso doble gedanst, en daardoor hadden we er eigenlijk zo goed als geen aandacht aan geschonken dat jaar. Maar het afdansen kwam er aan, en we wilde per se een mooie show neerzetten. Voor de niet-kenners onder ons: In de paso doble hoort de choreografie afgestemd te zijn op de muziek, waarin het danspaar op het juiste moment in een mooie pose stil hoort te staan: de highlight. En die choreografie, die hadden we nog niet. En de pose ook nog niet. Daarbij wilden we graag dat het echt onze dans zou zijn dit jaar. Een mooi idee, maar dat betekende dat we nu nog maar twee weken de tijd hadden om een choreografie te bedenken, in te studeren en deze correct te dansen. Hoe gingen we dat voor elkaar boksen?

Eerst maar eens samen bij mijn ouders thuis naar wat videobeelden kijken van wat danstoernooien. Het WK latin van 1994 draait, en we kijken vol bewondering naar de paso doble van onze grote voorbeelden Louis van Amstel en Julie Fryer. "Hé dat is een leuke move voor onze highlight!", roept mijn danspartner Saskia plots. Ik spoel terug en we kijken nog eens. Ja het is een leuke move, maar ook best een heftige om binnen twee weken in te studeren. Ons enthousiasme wint het echter van het gezond verstand, en we spoelen nog een paar keer terug om te zien hoe ze die pose doen. Niet veel later staan we in de woonkamer te oefenen en krijg ik de taak opgelegd om iets creatiefs te verzinnen hoe we die pose in de rest van het programma in te passen. "Jij bent daar goed in. Verzin maar wat leuks en dan gaan we dat volgende week oefenen", is zo ongeveer de opdracht die ik meekrijg.

Wat volgt is een week lang puzzelwerk, en de choreografie die ik in mijn hoofd heb piepklein dansen in mijn woonkamertje van 4 bij 4 meter. Ik heb mezelf die week meerdere malen voor gek verklaard. Maar ja, je wilt een mooie dans neerzetten of niet. De week er op hebben we meerdere trainingsuren gepland om ons de choreografie eigen te maken. Op de dansschool. Alleen. Niemand is er verder bij. Ook de dansleraar niet. Door omstandigheden blijft het trainen echter beperkt tot alleen die eerste twee uur. Een fikse tegenvaller, aangezien het nog lang niet zo loopt als we zouden willen. Maar we hebben geen keus: die avond komt er aan en het moet dan gewoon gebeuren. Ik had echt in tijden niet zoveel spanning in mijn lijf gevoeld. Wat als het compleet mis zou gaan? Als enige paar op de vloer? In een zaal vol publiek? In mijn hoofd ontstond een storm aan gedachten vermengd met danspassen en muziek. Zou dit wel goed komen? Toen was het zover: Onze namen werden aangekondigd door de speakers: "Voor hun Paso Doble zijn hier Thijs Wientjes en Saskia Potman!" The point of no return. We moeten het nu doen. Alles geven wat we hebben. Vol overgave aan de muziek. De zenuwen gieren door mijn keel.

Maar zodra de muziek start gebeurt er iets met me. Binnen een honderdste van een seconde besef ik hoeveel ik van dansen houd en alle zenuwen zijn weg. Bij de eerste beat raak ik in een trance die ik nog nooit eerder heb gevoeld. Lichaam, geest, muziek en partner lijken te versmelten en ik dans de dans van mijn leven. Elke noot vindt zijn weg sneller in mijn hart dan ooit tevoren. En mijn hart laat me expressie geven aan de muziek alsof de vlammen er af vliegen. Althans, zo voelde het op dat moment. In mijn ooghoek zie ik vlak voor de highlight een heel zenuwachtige dansleraar. Hij had geen idee wat voor paso doble we gingen dansen en voelde waarschijnlijk nog meer druk dan mijn partner en ik samen. Choreografie, highlight en het einde gingen gewoon helemaal goed. En toen de muziek stopte was die ene paso doble een feit. Die paso doble die de hele danszaal deed ontploffen. Die paso doble die bij de dansleraar een traan over zijn wang deed rollen. Door wat wij daar op de vloer hadden neergezet.

De enorme kick dat je mensen door de universele taal van dans zo enorm in vervoering kunt brengen, die kan ik gewoon niet beschrijven. Een onbeschrijflijk mooi moment om op terug te kijken. Een dans van nog geen twee minuten, en het applaus ongeveer even kort. Maar in die paar minuten was ik heel even de gelukkigste mens op de hele wereld.

dinsdag 1 mei 2012

Zo leuk kan een feestje zijn.





Een donkere zaal. Een groovy beat. En heel veel feestelijke puntmutsjes. Extravagant geklede prinsesjes die wortels uitdelen. Dan gaat plots de muziek uit, en begint een nog extravaganter prinsesje een verjaardagslied te zingen in operastijl, live begeleid door een violist. De serpentinekanonnen knallen en honderden balonnen dalen neer op een uitzinnig publiek als de groovy beats weer worden opgestart. Een zeer sfeervol begin van wat een geweldige nacht ging worden. Het kon allemaal die avond, want niemand minder dan Isis van der Wel vierde haar 20 jarig jubileum in het vak, en ze was die nacht ook nog eens jarig. 37 is ze inmiddels, en al bijna 20 jaar ben ik een grote fan.

Het begon in de tijd dat er nog leuke housefeestjes werden gehouden in 053. De tijd dat op de flyers ongegeneerd werd geadverteerd met 138dB aan geluidsdruk. Een van de DJ's die avond was 100% Isis, een tot dan toe voor mij onbekende naam. Maar vanaf de eerste plaat die ze op de draaitafel legde wist ik het zeker: deze dame moest ik vaker gaan zien. Het was de eerste van een reeks onvergetelijke avonden die ik aan deze dame met donker haar en (toen nog) boze blik te danken heb.

Wat een mooie herinneringen. Die keer in de Einstein dat ik voor het eerst Carl Craig's Drums Suck Mix van Dave Angel's Airborne hoorde. Die keer in Experience dat ze bij de eerste plaat meteen het tempo drastisch naar beneden haalde tot een niveau waar wel lekker op te swingen was. Waarna mijn neefje en ik nog ongeveer de enige heren op de dansvloer waren tussen verder alleen maar mooie dames.

Inmiddels zijn we 20 jaar verder. En weer was het een geweldige nacht. Een feest der herkenning. Af en toe een brok in mijn keel vanwege de mooie herinneringen die sommige nummers bij me oproepen. Afgewisseld met een extreem gevoel van vrolijkheid wanneer de hele zaal compleet off the grid ging op klassiekers als Jaydee's Plastic Dreams. 

Tegelijkertijd voel ik na zo'n nacht dat ook voor mij de jaren gaan tellen. Dan groeit weer het besef dat vele van mijn leeftijdgenoten de periode van dansen tot diep in de nacht al lang en breed achter zich hebben gelaten. Menigeen zal mij maar een onvolwassen ventje vinden dat zijn jeugd niet af kan sluiten. Tegen die mensen kan ik maar één ding zeggen: Open je ogen, je oren en vooral je hart. Muziek is mooi! Draai het volume open, laat de combinatie van klanken die aansluiten bij jouw ziel in vol volume diep in je hart komen, en sta open voor alles wat dat met je doet. Laat jezelf in vervoering brengen, zing mee, dans, lach of huil. En besef hoe geweldig het is dat de menselijke creativiteit van iets basaals als geluidsgolven een vorm van kunst heeft kunnen maken!

vrijdag 9 maart 2012

Smachten naar mijn nieuwe liefde!


"Wat? Een Volvo? Jij?", is de eerste reactie die ik van veel mensen kreeg toen ik vertelde dat ik een C30 had besteld. En eerlijk is eerlijk, ikzelf had een paar jaar geleden ook niet kunnen voorspellen dat ik een Volvo rijder zou gaan worden. Hoe ik er dan toch toe kwam er een te bestellen? Dat ging eigenlijk best vlot.

Nadat ik eerder stiekem verliefd was geworden op de Lexus CT200h om er vervolgens achter te komen dat die van de leaselijst af ging kon ik na een korte huilbui een nieuwe zoektocht gaan inzetten naar een voiture.

Volvo was een van de overgebleven merken in de beperkte lijst, en ik ben gewoon voor de zekerheid bij een dealer naar binnen gestapt om te vragen of er nog interessante actiemodellen waren. Toen kreeg ik de brochure van de C30 R-Edition onder mijn neus en ik was meteen verkocht. Alle anderen was ik al snel vergeten en ik maakte meteen een afspraak voor wat proefritten. De strijd ging tussen de C30 D2 R-Edition en de V50 Limited edition. Die laatste vooral om te zien of praktisch nut voor mij van meerwaarde kon zijn.

Als eerste de V50. Na 500 meter rijden was het oordeel al geveld. Wat een bejaardenbak! Geen moment het idee dat ik één was met de auto. De rit in de C30 was wat dat betreft een verademing. Wat stuurt die bak heerlijk scherp en strak zonder teveel aan comfort in te boeten. Het besluit was definitief, en de bestelprocedure was in gang gezet voor een Volvo C30 D2 Drive start/stop R-Edition Professional line in Sapphire Black metallic.

En oh oh oh, wat is ze mooi! Die prachtige brede heupen. Die scherpe smoel. De eenvoud waarmee zij en ik samen één worden als een prachtig danspaar waarbij zij elke hint van mij begrijpt, elke leidende actie opvolgt en me daarbij precies teruggeeft waar ik om vroeg. En dat met zoveel prachtige souplesse!

En ook al zullen veel mensen haar van binnen als enigszins zwart/wit betitelen; voor mij is dat precies juist. Ik weet haar innerlijk te waarderen zoals dat moet bij een dame van haar soort. Durf te genieten van de innerlijke rust en haar eenvoud, en je zult net als ik zien dat dat de allermooiste vorm van schoonheid is die iemand je kan bieden.

Inmiddels staat ze bij de dealer op me te wachten. Vanaf vrijdag de 16e zijn we definitief samen. Ik weet het 100% zeker: Als wij eenmaal samen zijn, ben ik mijn verdriet over die Japanse dame in no-time voorgoed vergeten!


Kusje,


Mr. T-REX

zondag 29 januari 2012

Topsport? Nee dank je.


Dat ik niet bepaald 's werelds grootste voetbalfan ben mag bij een ieder inmiddels wel bekend zijn. Het is al zo erg dat ik het competitieschema angstvallig in de gaten houd om te kunnen bepalen welke hashtags ik op twitter nu weer moet gaan filteren. Het zijn de zondagmiddagen dat ik de meeste moeite heb om met een open mind naar de wereld en de mensen om mij heen te blijven kijken. Jullie moeten me geloven: ik heb in de basis eigenlijk niets tegen sport. Ook niet tegen voetbal. Iets dat een hele grote groep mensen wekelijks voorziet van oprechte gevoelens van vreugde heeft voor mij in de basis net zoveel waarde als een goed gesprek, een mooie theatervoorstelling, een ontroerend muziekstuk of een tango vol van passie. Het maakt voor mij daarbij geen verschil of je de vreugde beleeft door het zelf te doen of door er alleen naar te kijken. Om met een cliché te smijten: Het zijn juist deze kleine dingen die ons leven zo speciaal maken.

Maar daar zit hem precies het probleem. Er kwam een dag waarop een groep commercieel belanghebbenden bepaalde dat ze bergen met geld konden verdienen door die kleine dingen groter te maken dan ze werkelijk zijn. Het enige dat je hoeft te doen om het gewone volk daar ook in te laten geloven is hen lang genoeg bombarderen met dezelfde boodschap. Om die boodschap van de grootsheid van topsport kracht bij te zetten maak je gebruik van zorgvuldige positionering van door het volk te vereren helden, het liefst in combinatie met een beetje brand placement hier en daar. Het gaat immers niet alleen om de macht, maar vooral ook om de knikkers.

Na de "heldendaden" zorg je dat op elke TV zender een groep mensen bij elkaar komt om de boel nog eens flink te analyseren. De volgende dag zorg je dat de kranten bol staan van artikelen waarin de analyses van de vorige avond nog even grondig worden doorgelicht. Zodat het volk goed beseft hoe ongelooflijk belangrijk deze heldendaden en het bijbehorende heldendom wel niet zijn.

Na jaren van dit soort psychische terreur is inmiddels het stadium bereikt dat een groot deel van de volksmassa volledig verslaafd is geraakt aan deze onzin. Elke zondag aan de buis gekluisterd, witheet van woede over "die klotescheids", die een in hun ogen onterechte kaart uitdeelt. De heldenverering is inmiddels zo belangrijk geworden dat elke actie tegen de held door het volk als onverdraagzame pijn wordt ervaren. Reeds velen hebben zelfs hun eigen gevoel voor succes volledig opgehangen aan de prestatie van die ander. Ook de als held gepositioneerde sporter zelf is zo in zijn eigen heldendom gaan geloven dat zijn reactie weinig verschilt van het volk thuis op de bank. Telkens wanneer hij wordt teruggefloten is daar weer die overdreven verongelijkte blik, en achteraf de traditionele beschuldigingen van partijdigheid.

Nou en? zal menigeen denken. Dan kijk je toch niet? Dat is het probleem. Ik kijk al niet, maar word toch dagelijks met dit gedrag geconfronteerd. De mentaliteit van onaantastbaar willen zijn inclusief het bijbehorende verwende kleutergedrag lijkt steeds meer het dagelijkse leven binnen te druppelen, en daarvoor bestaat geen knop om weg te zappen. Iedereen wil een winnaar zijn, omdat het ons is ingepeperd dat dat het belangrijkste in het leven is. En dan lijkt plotseling elk middel geoorloofd.

Waar het commercialiseren van het feit dat iemand een bal schopt, slaat of gooit al niet toe kan leiden...

zondag 15 januari 2012

Mr. T-REX, uw azijn zeikende autojournalist


Het zal sommigen niet ontgaan zijn. Ik rijd sinds kort in een andere auto. De Golf stond al bij de dealer voor onderhoud toen ik te horen kreeg dat ik die auto niet meer terug zou krijgen. Het contract was al verlopen, en dat was men mij even vergeten te melden. Het gevolg was een reis langs 3 verschillende auto's binnen een week. Veel hectiek, maar ook een mooie kans om de verschillende bolides eens met elkaar te vergelijken. Was was goed, en wat was slecht? Ik heb als gepassioneerd azijnzeiker eigenlijk vooral minpunten. Minpunten die al weken door mijn hoofd stormen en die er nu echt even uit moeten. u bent dus gewaarschuwd!

De eerste vervanging van de Golf was een Volkswagen EOS. Dat klinkt toch niet verkeerd zou je zeggen. Zeker als blijkt dat het een uitvoering met 200PK, sportstoelen en rode leren bekleding betreft. Mijn eerste reactie was dan ook vooral teleurstelling in het weer. Krijg je een keer een auto met klapdak mee, komt er dermate veel vocht uit de hemel dat na vijf minuten open rijden een zwembad als extra luxe accessoire aan de bolide is toegevoegd. De teleurstelling richt zich echter al snel op andere zaken. De EOS blijkt enkele ontwerp missers in zich te hebben waar je de autojournalisten vreemd genoeg nooit over hoort. Hardop praten is bijvoorbeeld iets wat je beter niet kunt doen. De akoestiek van het interieur is hetzelfde als die van de gemiddelde badkamer. Probeer maar eens een fatsoenlijk gesprek te voeren wanneer je omringd bent door echo en galm. Als je via een carkit communiceert met een van je zakenpartners denkt de andere kant dan al snel: "Goh, hij zit zeker net te schijten." Dat lijkt me toch een alleszins ongewenst bijeffect voor een auto van ruim €45.000. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het overdadige windgeruis, het enorme gebrek aan grip op de voorwielen en het voor een dergelijke auto te saaie interieur. Nee, de EOS is niets voor mij. Dit ding is ook nooit ontworpen om door het leven te gaan als auto. Het is gewoon een zeer prijzig mode-accessoire en niet meer dan dat.

Dezelfde dag nog wordt de EOS omgeruild voor een Opel Astra. Dat er mensen zijn die bewust voor dit vehikel kiezen gaat mijn voorstellingsvermogen ver te buiten. Dit is echt de slechtste auto die ik in jaren heb gereden. Een motor die zeer slecht oppakt bij het wegrijden (zoals dat bij Opel al jaren het geval is), een lelijk en onoverzichtelijk dashboard, onlogische bediening, vaag en nerveus weggedrag, een stuur en schakelpook die zeer onprettig in de hand liggen en bovenal slechte stoelen. Maar dan ook echt hele slechte stoelen. In een poging iets te fabriceren dat lijkt op een lendensteun zit onderaan de rugleuning een soort bochel gefabriceerd die je continu zeer oncomfortabel naar voren duwt. Doordat je dan bijna 10cm te ver naar voren zit, biedt de zitting ook geen enkele steun meer. Na een ritje Enschede-Rotterdam kwam ik die maandag compleet gebroken de auto uit. Ik denk dan meteen: "Hoe kan dit?". Hoe is het mogelijk dat een heel leger aan testrijders en autojournalisten in dergelijke zetels plaatsneemt en de verschrikkingen van dit inferieure merk ervaart, maar dat niemand gewoon eerlijk zegt dat ze beter andere stoelen kunnen monteren? De enige reden dat er nog Opels verkocht worden is volgens mij dat er een hele grote groep kuddedieren is die gewoon niet beter weet. Als hun huidige Opel niet meer verder kan gaan ze niet op zoek naar een nieuwe auto, maar bellen ze gewoon met de lokale Opel garage om te vragen wat ze op dit moment hebben staan. Één ding is zeker: mij zullen ze daar wat mij betreft nooit meer zien.

Gelukkig is de Astra na een week omgeruild voor een auto waar ik wel langer dan een kwartier in kan rijden zonder pijn in rug en benen. Is de Peugeot 308 dan een goede auto? Nee, dat zeker niet. Het rijdt best behoorlijk zij het wat nerveus. De ruimte binnenin is prima. Voorin is hij zelfs zo ruim dat de meeste knoppen op het dashboard buiten mijn bereik liggen. Met die knoppen bedien ik radio, CD speler, telefoon en navigatie. De auto stoppen en na een tijdje weer starten brengt het hele systeem danig in de war. De navigatie wil de route hervatten, maar brengt hem niet in beeld. In plaats daarvan laat ze de radiozender zien die ze voor me geselecteerd heeft. De knop "navigatie" indrukken heeft als resultaat dat ik een lijst met meest recente bestemmingen voor mijn neus krijg. Een optie om mijn huidige route op het scherm te krijgen is er echter niet. Ook dat zijn van die dingen waarvan ik verwacht dat het in een testrapport terugkomt als onacceptabele vorm van gebruikersonvriendelijkheid. Maar usability komt in het woordenboek van de meeste autofabrikanten blijkbaar niet voor.

Ja ik weet het. Ik ben veeleisend. Een azijnzeiker. Feit is echter wel dat ik in elk IT project volledig afgefikt zou worden als dergelijke fouten hun weg zouden vinden in de opgeleverde oplossing. Dat men in een industrie die al vele malen langer bestaat dan de IT dit soort fouten blijkbaar wel normaal vindt is iets wat ik nooit zal begrijpen. En dat moest ik nou even kwijt.

Electronic dance music, voor jong en oud!





"Clubs are the lifeblood of any culture. Festivals are the celebration"

Een mooi citaat van Erol Alkan, de meester achter de draaitafels dankzij wie ik gisteren (of eigenlijk vannacht) weer eens ouderwets los kon gaan. Elektronisch, hard-slamming, maar tegelijk ook heel groovy en altijd verrassend. Dat is hoe ik zijn stijl zou omschrijven. Ook een stijl die me gisteren weer deed denken aan begin jaren '90. Een tijd waarin de elektronische muziek (of house) nog met argusogen werd bekeken. House was gewoon een lading pulp voor de jeugd. Een rage die net zo snel weer zou verdwijnen als hij opgekomen was.

Niets blijkt minder waar dan dat zo blijkt al die jaren later. De dance lijkt te leven als nooit tevoren. De hele zomer is het één grote keten van het ene festival na het andere. Elk weekend staan er wel mooie club avonden op het programma, al zijn de betere feestjes helaas ver van ons mooie Enschede verwijderd. Dat is het enige dat ik echt mis in Enschede: de durf om voor wat meer uitgesproken nieuwe dingen te kiezen. "Enschede, stad van eenheidsworsten", denk ik wel eens. Maar laat ik niet afdwalen, het ging over de dance cultuur.

Alleen voor de jeugd is die cultuur al lang niet meer. OK, ik geef toe: Gisteren voelden mijn neef en ik ons met onze 32 en 37 jaren best oud in vergelijking tot de jonge begin twintigers. Maar de enigen waren we zeker niet. Op Mysteryland zijn we zelfs verre van de oudste bezoekers. Ik heb daar al menig witharig feestbeest uit zijn dak zien gaan. Ook de DJ's zijn niet allemaal jonge broekies. Rauw resident Joost van Bellen is 50 jaar. En ook de andere helden van het eerste uur als Derrick May en Dimitri (respectievelijk 48 en 44 jaar) zijn inmiddels hard op weg om Abraham te gaan ontmoeten. Zet ze echter achter een draaitafel en ze zetten een kick-ass set neer alsof ze nog steeds begin twintig zijn.

Dance zal niet meer verdwijnen. Zelfs als we oud en versleten zijn zullen we op geheel eigen wijze uiting geven aan de vreugde die deze muziek bij ons teweeg brengt. Echt dansen zal het wel niet meer zijn. Maar tegen die tijd zijn er vast wel speciale scootmobielen, rolstoelen en zelfs bedden met een speciale "house party" knop, zodat onze brainwaves bij elke beat automatisch worden omgezet is robotachtige of bijna spastische moves.

Tot voor kort was ik echt heel bang voor de ouderdom. Maar met deze wetenschap maakt die angst plaats voor wat je bijna verlangen kunt noemen. Het leven is leuk, en het zal fantastisch eindigen. OMG wat wordt dat over een halve eeuw of wat een vette party in het tehuis!

donderdag 29 december 2011

Goede voornemens #12 - Op de valreep!


OK OK, het is nog niet helemaal zoals ik het wil hebben. Maar de nieuwe look is er dan toch nog op de valreep. Een mooie stok achter de deur om wat vaker te bloggen. Weinig inspiratie de afgelopen maanden.

En eigenlijk is dat vreemd. Ik heb het jaar immers meer dan goed afgesloten. Een nieuwe baan waarin ik me zeer prettig voel. Het IT project van mijn dromen. Ik kan eindelijk leven met mijn eigen gebreken. Ik ben voor het grootse deel vrij van zorgen. Mijn ouders maken het goed. Ook Murphey heeft haar rust weer gevonden. Meer dan 200 vrienden (nou ja, op Facebook dan). Verliefd geweest op een auto. En nu een beetje verliefd op een koptelefoon. Daarnaast heimelijke verlangens naar een tablet en nog een andere auto. En ik wil een nieuwe TV. En nieuwe speakers. En een nieuwe 7.1 receiver en blu-ray speler. En een nieuwe smartphone...

Ik geloof dat ik dit jaar met best veel materialistische gevoelens ga afsluiten. Oh well, there is a first time for everything!

(Bijna) Verboden Liefde!





Mijn naam is Mr. T-REX. Oudere jongere. Vol van gezond verstand en tegelijk heel impulsief. Op dagen dat ik geen vuurwerk mag afsteken geniet ik van muziek in al haar facetten. Van losgaan op dance festivals tot intens genieten van de Argentijnse Tango, de mooiste dans die op deze aarde bestaat. Op die ene dag dat ik wel vuurwerk mag afsteken geniet ik van... vuurwerk.

Het lijkt wel of je dat tegenwoordig niet meer hardop mag zeggen met al die petities voor een verbod die ik in mijn timeline langs zie komen. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben 100% voor handhaving van de wet, die dodelijk wapentuig als Cobra6 bommen en 6 inch salute shells ten strengste verbiedt. Hufters die met dit soort dingen materiële en persoonlijke schade aanrichten mogen van mij meteen achter de tralies. Of nog beter: een taakstraf op de poli van het plaatselijke ziekenhuis tijdens de jaarwisseling. Wie niet horen wil moet maar naar mensen kijken die niet meer kúnnen horen en mensen die wilden dat ze niet meer konden voelen.

Maar naast dat alles staat één ding als een paal boven water. Ik vind vuurwerk prachtig! Hoe dat begon, mijn fascinatie voor vuurwerk? Dat weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat ik toen ik klein was met de vuurwerkfolder onder mijn kussen sliep. En dat ik na de eerste invulronde van de bestellijst van mijn vader flink moest strepen om weer binnen het vastgestelde budget te komen. Tegenwoordig bepaal ik zelf het budget, waar ik vervolgens in al mijn impulsiviteit elk jaar weer overheen ga. "Oh en doe er ook nog maar zo'n 100 schots thunderblok bij", dat soort werk (*'-'*).

Voordeel van "wat ouder" zijn is dat ik nu wel snap waarom ik vuurwerk zo mooi vind. Vuurwerk is kunst in haar meest vergankelijke vorm. Hoog in de lucht transformeert een knal tot een zeer kleurrijke voorstelling. Een voorstelling die maar een seconde duurt, en nooit meer precies zo terug komt als juist die ene keer. En dan besef je dat je samen met de mensen om je heen een uniek moment hebt gedeeld. Stel je toch eens voor dat je elke dag naar de Mona Lisa komt kijken, en dat ze elke dag net een beetje anders glimlacht. Dat soort uniciteit is waar ik het over heb. How cool is that?

Vuurwerk is iets exclusiefs. Iets heel moois. Gevaarlijk ook indien verkeerd gebruikt. Gezond verstand is een vereiste. Wat dat betreft is het net als autorijden. Of als werken bij de brandweer. Dat laatste is misschien wel de beste vergelijking. Spontaan schiet nu een citaat door mijn hoofd uit een voorlichtingsfilm van diezelfde brandweer die ik als kind ooit tijdens een schoolexcursie kreeg te zien:

"Er is niets gevaarlijks aan. Als je maar weet wat je doet."

Als iedereen die zin eens wat vaker aan zichzelf zou herhalen zou die discussie over een vuurwerkverbod helemaal niet plaatsvinden. Zolang het verbod er nog niet is (en ik denk ook niet dat dat er ooit van gaat komen) ga ik komende zaterdag gewoon weer genieten. Ongeacht of een ander me dat nu wel of niet gunt.

zaterdag 22 oktober 2011

Verliefd! En verloren :(


Heel veel mensen vonden je meteen mooi, maar ik moest in het begin niet zoveel van je weten. Naarmate ik je wat vaker zag moest ik echter steeds vaker aan je denken. De manier waarop je in alle eenvoud zoveel schoonheid en klasse uitstraalde. Het liet me niet meer los. Telkens weer keerde je terug in mijn gedachten en daardoor wist ik het zeker: ik wilde je in het echt ontmoeten.

Die ontmoeting kwam snel. Ietwat onzeker liep ik naar je toe, wetende dat ik door meerdere strenge blikken in de gaten werd gehouden. Je beschermheer sprak me al snel aan. Gelukkig op een vriendelijke toon. De dingen die hij over je vertelde bevestigden mijn gevoelens volledig. Je bent een mooie klasse dame met passie voor moderne technologie. Je drinkt een duur drankje maar wel met mate. Tijdens het gesprek raakte ik je voorzichtig aan. Een subtiele streling langs je rechterheup en je liet het gebeuren. Ik voelde toen dat je de klasse en schoonheid die je uitstraalt altijd waar zou maken.

Niet veel later was het magische moment daar. Het was de eerste keer dat ik in je zat. Ondanks opmerkingen van je beschermheer over echte koeienhuid voelde je voor mij heel soepel aan. Een strakke pasvorm maar toch heel ontspannend. Het was een geweldige ervaring. Wat ik ook met je deed, subtiel en langzaam, ruig en snel, je beantwoordde elke actie meteen vol vertrouwen precies zoals ik dat wilde. Zonder dat je daarbij ook maar iets van je klasse en schoonheid verloor. Nog nooit vond ik bij een dame zo snel de juiste knoppen. Nog nooit had ik een dame ontmoet waarbij met simpele vingerbewegingen zoveel te bereiken was. Vanaf dat moment wist ik het zeker: Ik wilde voor altijd met jou samen zijn.

Geduld, dat moest ik hebben. Het zou nog een tijdje duren voordat ik toestemming zou krijgen om je naar mij te halen. Na die toestemming zouden een paar muisklikken op die ene site voldoende zijn. En daarna nog meer geduld. Helemaal uit het verre buitenland moest je komen. Ik was bereid op je te wachten, hoe moeilijk het ook voor me zou zijn.

Vol verlangen bezocht ik vast die site. Gewoon om je nog even te aanschouwen. Maar je was er niet te vinden. Ook al je vriendinnen waren niet te zien. Een naar gevoel maakte zich van mij meester. Een paar weken later bleek dat nare gevoel terecht. Op een niveau waarop wij beiden geen enkele invloed kunnen uitoefenen is de regelgeving aangepast. Regelgeving die zegt dat wij nooit samen kunnen zijn. Andere dames, ja die kan ik nog naar hier halen. Die degelijke betrouwbare met wie ik al eerder samen was, of die snelle ruige die wel net wat meer drinkt. Maar geen van allen hebben ze jouw klasse.

Jij was degene met wie ik samen wilde zijn. Jij en niemand anders. Maar het mag niet zo zijn. Tenzij ik alles zelf ga regelen, maar dat gaan we financieel niet redden. Het risico voor ons beiden is dan gewoonweg te groot. Inmiddels heb ik het lot maar geaccepteerd, al doet het me nog steeds veel, heel veel verdriet.

En nu sta ik voor een laatste dilemma. Nu ik dit heb geblogd, moet ik dan ook jouw identiteit vrijgeven? Normaal gesproken doe ik dat soort dingen niet, maar in dit geval is het anders. Je presenteert jezelf immers aan de hele wereld via je eigen website. Een website die ik soms nog bezoek om je schoonheid te aanschouwen. Juist daarom, en omdat je door iedereen best gezien mag worden ga ik het vertellen.

Dus beste lezer. Wilt u weten welke mooie klasse dame door aangepaste regels voor mij onbereikbaar is geworden? Klik dan HIER!