woensdag 2 september 2009

Bierbrouw - deel 2



"Hij borrelt niet meer, dus we moeten denk ik aan het werk", aldus een wat ongeruste HarmJob als ik thuis kom. Het is inderdaad een week geleden dat we het gist aan het werk hebben gezet. Tijd dus voor een dichtheidsmeting om vast te stellen of het gistingsproces inderdaad helemaal klaar is. Het aflezen van de hydrometer is door de troebelheid van het jongbier erg lastig, maar we komen al gauw tot een waarde van 1020 gram per liter, waar het 1010 gr/l moet zijn. Nog even laten gisten dus.

Ondertussen laten wij ons het afgetapte jongbier goed smaken, want weggooien is natuurlijk doodzonde. Bitter is het, met weinig prik. Maar ook voel ik elke slok mooi warm de slokdarm inglijden. Met het alcoholpercentage zit het dus wel goed :)

En oh ja, de spelfouten op het etiket zijn al hersteld, alleen had ik het plaatje nog niet.

UPDATE: Na wat meer info te hebben ingewonnen lijkt de tabel op de website van de leverancier niet helemaal te kloppen. 1015gr/l zal al voldoende zijn. We zien het zaterdag wel.

2 opmerkingen:

harm job zei

ik ben tevreden met 1015gr/l ;-)

BroederBas zei

De etiketten zijn klaar, dus mooi op tijd voor het bottelen :-)