zondag 10 februari 2008

PC-Stress

Dik vier uur youtube filmmateriaal had HarmJob verzameld en geconverteerd. De bedoeling was om deze 79 filmpjes even aan elkaar te plakken en er een DVD van te produceren.

Het monteren was zo gepiept, en het duurde dan ook niet lang of Powerdirector was hard aan het werk gezet om één lange avi file te genereren. De eerste ging mis, maar de tweede conversie (naar DV-avi formaat, zodat we meteen de juiste resolutie hadden) was binnen 2 uur gepiept.

De volgende stap was het omzetten van de film (die 55 GB groot bleek te zijn) naar DVD video bestanden. Ik heb nog diezelfde avond de WinAVI video converter aan het werk gezet, en gezegd dat hij na voltooien de PC af mocht sluiten. Zaterdag zou ik dan de DVD wel even branden, want ik was erg moe en wilde graag vroeg naar bed.

So far so good, maar zaterdag ochtend begon de stress: de PC wilde niet meer opstarten. Het scherm bleef zwart en verder gebeurde er gewoon helemaal niets meer. Na flink wat experimenteren bleek het uiteindelijk een onwillige geheugenmodule. Voorlopig moet mijn PC dus met 512MB door het leven in plaats van 1GB.

Na opstarten bleek dat de film net iets te lang was om op 1 DVD kwijt te kunnen. Mijn onbekendheid met het conversie pakket begon me nu parten te spelen. Na het maken van een nieuwe DVD, die ik met DVDshrink heb verkleind om hem op één dvd-r kwijt te kunnen, kon ik de zaak eindelijk gaan branden. Het duurde allemaal heel wat langer dan ik had verwacht, mede omdat ik veel software niet meer op de PC had staan, en ik dus eerst software + keys moest gaan verzamelen.

Uiteindelijk had ik enkele schijfjes, die ik echter op mijn DVD-speler niet af kon spelen. Aan het einde van de middag heb ik nogmaals een DVD gebakken, nu met de 4 uur film opgedeeld in hoofdstukken van 15 minuten. EUREKA! Nu kon ook mijn DVD speler er iets mee. Het filmmateriaal heeft op het CDA-feest (later meer hierover) geklukkig voor voldoende entertainment gezorgd, maar ik heb wel eens productievere zaterdagen gehad.

1 opmerking:

Anoniem zei

veel moeite, maar super dat je het voor elkaar hebt weten te krijgen. mede namens de feestcommissie, THANKS DUDE!