donderdag 17 juli 2008

Inspanning zonder zweten


Elke keer dat ik haast omviel van de benauwde hitte kwam steeds dezelfde gedachte bij me op. Ik wilde eigenlijk lekker in het zwembad liggen. Ik heb daarom recentelijk besloten de daad bij het woord te voegen en me qua sporten weer toe te gaan leggen op mijn oude liefde. Vanaf de lagere school tot aan mijn 20e ben ik fanatiek wedstrijdzwemmer geweest. Destijds ben ik gestopt omdat ik het niet kon combineren met het wedstrijddansen dat een steeds serieuzere factor werd. Toen ook het dansen tot een einde kwam heb ik me met wisselend succes toegelegd op toename van kracht en spiermassa. Dat deed ik enkele jaren met veel plezier, maar de laatste maanden was dat minder.

Dinsdag had ik even gebeld voor informatie over het Masterzwemmen. Masterzwemmen is wedstrijdzwemmen voor 25-plussers. Wereldwijd zijn er zelfs deelnemers van ouder dan 90 jaar als ik de lijst met masters records er op nakijk. Woensdagavond kon ik meteen meetrainen als ik dat wilde, dus ik heb de knoop meteen doorgehakt. Zo stond ik op de woensdagavond in mijn nieuwe zwembroek aan de kant van het buitenbad, klaar om de draad na 14 jaar weer op te pakken.

Na een klein uurtje zwemmen kan ik concluderen dat ik nog een hele lange weg te gaan heb, maar ook dat ik ondanks de pijn, uitputting en het ontbreken van enige vorm van conditie nog steeds veel plezier beleef in het water. Die conditie komt vanzelf weer is mij door de andere masterzwemmers verzekerd, en ik geloof daar zelf ook in. Ik ben benieuwd waar ik over enkele weken sta.

1 opmerking:

harm job zei

Ik wist het, toch een zwembad in de tuin. Duikplank op de schutting, joepie!!!