vrijdag 14 maart 2008

Wo sind die drogen?


Na een dag werken in Arnhem en een presentatie Microsoft Office Communications Server in Assen wilde ik graag snel naar huis. Via Duitsland rijden dus!

Het is donker, maar ook erg rustig op de A31, dus de teller komt voor lange tijd niet onder de 180km/u. Net als ik bedenk dat ik snel thuis zal zijn krijg ik van achter lichtsignalen. Ik rijd op de rechterbaan, dus een haastige duitse zakenman kan het niet zijn. Nog een lichtsignaal, dit keer met blauwe zwaailichten. Na een betere blik in mijn binnenspiegel zie ik wat er aan de hand is. Achter me rijdt een politieauto, die mij al een tijdje het signaal STOP - ZOLL aangeeft. Bij de eerstvolgende parkeerplaats sla ik af, en zet de auto netjes neer.

"Gutenabend, Zollkontrolle. Wohin geht die reise?"

Ik leg uit dat ik van Assen onderweg ben naar Enschede, en dat dat via Duitsland wat prettiger is.

"Haben sie etwas wie drogen, hashies oder coke dabei?"

Na een negatief antwoord van mijn kant gaat de korte ondervraging verder: "Haben sie mehr als 10.000 euro an bargeld?"

"Nein, das hätte ich mir gewunscht, aber leider nicht"

"Das antworted jeder uns heute abend", lacht de vriendelijke duitser terug.

Mijn Astra-Station-met-geblindeerde-achterruiten wordt ondertussen snel maar grondig doorzocht, en nadat ze zoals verwacht niets konden vinden konden we beide onze weg weer vervolgen.

Dit was in alle jaren mijn allereerste spontane zollkontrolle (afgezien van de Hongaars-Servische grensovergang). Ik weet nu zeker dat ik een foute auto heb.

1 opmerking:

harm job zei

ja, die uitstraling heb je wel met dat pak en auto... heel erg godfatherachtig...