donderdag 29 oktober 2009

KrattenstapeLaptop


"Help, hij doet nix meer!", is zo'n beetje de noodkreet die ik van Krattenstapelaar ontvang. Via de telefoon komen we er niet uit. Vista systeemherstel kan geen Vista installaties vinden, en het valt op dat het starten wel heel erg traag is. Dezelfde avond nog wordt de patiënt gebracht.

Ook bij mij thuis is het opstarten abnormaal traag, terwijl het harddisk indicator lampje bijna continu aan staat. Lijkt op een ernstig diskprobleem. Ik besluit de laptop te starten vanaf een Ubuntu CD, om te zien of ik nog wat files kan redden van de ondergang. Ubuntu ziet de lokale schijf gelukkig gewoon, maar bij het kopiëren van bestanden zijn er best wat die niet meer te redden zijn.

Een kijkje in de disk utility laat zien waarom het zo moeizaam gaat. Een disk bezaaid met bad sectors, die aan het overlijden is. Ook zie ik dat er eerder issues zijn geweest met de temperatuur. Zou de laptop regelmatig op een zachte deken of kussen hebben gelegen waardoor de inlaat voor de koeling geblokkeerd is? Het blijft giswerk, maar dat de schijf vervangen moet worden is welhaast een feit.

Geen opmerkingen: